Gymnasievalet

.... Som inte alls slutade bra. Tänkte att jag kunde ta upp den här punkten innan det är försent för att söka. Sista datumet att söka är ju 15 februari eller hur?
Tänkte att jag kunde säga hur det blev för mig, hur jag gjorde, hur det slutade, hur det ligger till nu och vad jag gör åt saken och även några tips!
 
De flesta som läser min blogg bör veta att jag hoppade av skolan förra onsdagen - alltså 6 dagar sedan. Anledningarna var ju att jag kan inte gå i en normal skola, jag vet inte riktigt varför men kan bara inte ta mig dig (psykist) sen strular tågen så otroligt mycket så det kunde ta mig 2+ timmar att ta mig till skolan enkel resa och jag orkade inte mera. Jag trivdes inte alls i skolan och då kändes det här rätt för mig... Visst, jag kommer gå ut 1 år senare än alla mina kompisar som är like gamla som mig. Men man får ju tänka positivt, jag klarade mig 7 månader = 7 månaders mer utbildning = jag är lite smartare hehehe... skämtosido.
 
Jag gick på Cybergymnasiet på Odenplan och jag gillade det först, men sen så tänkte jag lite och insåg att skolan inte alls var för mig. Folket är så otroligt udda, jag varken trivdes eller gillar lärarna och pappa skrev ut 16 A4a-sidor med anmälningar skolan har fått av skolverket. Jag upprepar; 16 SIDOR.
 
Förra året så var jag så skoltrött så jag ville egentligen inte ens söka. Jag glömde faktiskt bort vilken dag som var den sista och ansöka och sista dagen fick jag sitta hemma och bara klicka i några skolan som verkade bra. Hade varken varit på öppethus eller visste något om skolorna. Jag har inte alls bra betyg eftersom jag inte kan gå till skolan vissa dagar och fick sen reda på att jag bara hade tillräckligt att komma in på ett och det var Cyber. Jag var jätteglad att jag kom in iallafall eftersom det var mitt förstahandsval och att den låg i stan. 
 
Jag var säker på att jag ville gå media, eftersom att det inte var lika mycket plugg och jag inte orkade plugga så mycket men nu är jag faktiskt inte så säker längre! 
Igår sökte jag ny skola och förhoppningsvis så kommer jag gå i skolan i höst igen - fast hemma nu. Det ska bli så himla skönt att kunna plugga hemifrån, inte oroa sig över att missa något när man är borta utan man har allting man behöver där! 
Jag valde Korr, Sveriges ledande onlinegymnasium och förstahandsvalet är ekonomi men där är jag reserv eftersom mina betyg inte räckte till hehe. Andrahandsvalet är Sam på samma skola och sen ska jag söka en till vid sidan av och det är värmdö gymnasium men där måste man bo i utlandet eller ha några (ganska allvarliga) problem för att ha en orsak att inte gå till skolan och det har jag faktiskt. Jag har både sociala och medicinska skäl.
 
För dig som ska söka nu: 
♡ Tänk efter noga vad du vill gå
♡ Gå på öppethus på så många skolor du kan
♡ Lägg i många skolor i din lista 
♡ Ta tid på dig. Stressa dig inte igenom ansökan som jag gjorde 
♡ 23 april - 15 maj är det tid för ändringsval. Tänk då över vad du sökt, lägg till mer skolor ifall du vill! 
♡ Tänk på din framtid! 


Matilda Johansson

Dina råd där var verkligen bra till de som ska välja! :)
Nu är dagens blogg avslutad, kolla om det blev du som vann: http://enmatilda.blogg.se/2013/february/vinnare-dagens-blogg.html#comment :)

2013-02-13 @ 22:43:39
URL: http://www.enmatilda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: