Mina gymnasieval

Eftersom jag är på Åland nu så är detta mitt första tidsinställda inlägg. Tänkte iallafall skriva lite om mina gymnasieval osv! 
Detta halvår har varit jätteförvirrande kanske inte bara för mig men för er också. Jag hoppade ju av skolan, de vet ju alla som läser min blogg. I februari då så sökte jag ny skola, som alla 97or gör detta år. Då sökte jag Korr, vilken är en onlineskola/distansskola. Eftersom jag alltid haft väldigt svårt att gå till skolan så tänkte jag att de var lika bra för då kan jag inte "smita" iväg och skita i det, för om jag får chansen så skolkar jag helt klart. Inte bra, jag vet...
Jag var jättenöjd med mina val på skolan, förstahandsvalet var ekonomi och andra var samhäll. Det gick flera månader och jag blev mer och mer osäker... Liksom nu hade jag suttit hemma från februari-juni och jag var så sjukt uttråkad, skulle jag sitta hemma i tre år då? För det är nästan så jag saknar skolan nu och framför allt det sociala för man blir verkligen inlåst. 
Då gjorde jag omval men dock några dagar för sent så jag kom på reserv på alla. Nog om det, kan ju skriva upp alla jag sökte iallafall!
 
1. Drottning Blanka (vilket jag kom in på, yaaaay)
Jag valde en mäklar linje, konstigt nog haha. Men jag är otroligt nöjd!
Programmet ger dig grunderna inom företagsekonomi och juridik, samt entreprenörskap. Vårt program är profilerat mot fastighetsmäklarnas verksamhetsområde. Detta innebär att du under utbildningen kommer få ta del av hur en fastighetsmäklare arbetar samt de specifika förutsättningar de behöver rätta sig efter. När du tar examen hos oss kan du söka dig till yrkeslivet och bli assistent på en mäklarbyrå eller välja att fortsätta att fördjupa dina kunskaper på högskola inom mäklaryrket alternativt läsa vidare på högskola och universitet inom annat intresse område.
 
2. Hermods 
Där valde jag ekonomi!
Ekonomiprogrammet/ekonomi ger kunskaper inom företagsekonomins olika kunskapsområden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ger också färdigheter i att starta, driva och utveckla företag.
Alla elever på Hermods Gymnasium med inriktning Ekonomi får möjlighet att starta företag under gymnasietiden inom ramen för Ung företagsamhet (UF).
 
3. Plus
Stylist. För att bryta mönstet lite hehe. Det här valet var lite av en nödsak. Jag var jätterädd att jag inte skulle komma in på någon av dom ovan så jag la till den här för jag visste att man inte behövde så höga betyg. Vet faktiskt inte ens om jag hade gått här om jag blivit intagen för hört att skolan är usel.
På programmet lär du dig styling med makeup, hår och kläder. För att bli duktig på att lägga makeup krävs fingerfärdighet och koncentration. Färg- och stilanalys samt färglära är nödvändigt för att ge bra rådgivning. Grundläggande hudvård samt manikyr och nageldekoration ingår i utbildningen. Varje år anordnar Plusgymnasiet Stylist-SM för elever på Stylistprogrammet. Under 15 veckors APL* får du också praktisera på en arbetsplats.
 
4. Thoren Business School
Valde ekonomi här också, men det var också ett nödval. Visste att jag inte skulle komma in på skolan men det kändes ändå skönare att ha fyra val istället för tre. 
Ser du dig själv som framtidens affärsman eller affärskvinna? Vill du bli diplomerad gymnasieekonom eller är advokat ditt drömyrke? Då är Ekonomiprogrammet Business Program utan tvivel rätt val. Du kan välja flera olika inriktningar utifrån ditt intresse, kombinera det med valbara kurser och skapa en profil som är stark både på arbetsmarknaden och för vidare studier på universitet och handelshögskolor i Sverige eller internationellt.


Filippa

Hej! drottning blankas gymnasium ska öppna på högbersgatan 62 va? :)

2013-07-15 @ 21:26:36
URL: http://mfac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: