+/- med att flytta hemifrån

Fick en kommentar förut som ville att jag skulle göra en lista på vad som var bra och dåligt med att flytta hemifrån, så självklart kan jag göra det! 
 
- Det kan bli väldigt ensamt 
Jag är van med att vara rätt ensam eftersom jag är ensam barn men sen jag flyttade hemifrån så har det ibland blivit lite mer ensamt, på ett annat sätt liksom. Men uppskattar att vara ensam ibland också. Så det är bara ett plus och ett minus!
 
- Det blir stressigt med skola, jobb och hemmasysslor på en och samma gång. 
Att åka hem, plugga, laga mat, fixa hemmsysslor osv kan bli väldigt stressigt. Ibland kan man få vara upp väldigt sent för man inte hinner klart med allt och man har inte kunnat ta det lugnt en minut. 
 
- Det blir ekonomiskt jobbigare 
Sen jag flyttade hemifrån har jag insett hur jäkla dyrt allting är. Usch, det är typ det jobbigaste för pengarna bara försvinner. Mina föräldrar är jättesnälla och hjälper mig 99% med ekonomin, de betalar min hyra, betalar mina abonnemang, köper mat osv. men ibland kan jag ju få köpa lite mat och sånt som jag vill ha och då försvinner ju några hundralappar från kortet...
 
+ Man lär sig otroligt mycket 
Jag har lärt mig så mycket! Jag har vuxit otroligt mycket som person bara sedan november och det är jag väldigt glad över. Jag har lärt mig att hitta en balans i mitt liv så jag klarar av att fixa alla saker, jag har lärt mig att laga mer mat, jag har lärt mig städa och tar hand om mitt lilla place vilket är raka motsatsen mot mitt rum hemma hos mina föräldrar hehe. 
 
+ Man får ett "friare" liv 
Nu menar inte jag att det är jobbigt och att jag inte för göra vad jag vill hemma hos mina föräldrar för det får jag haha. Men att man verkligen har friheten att göra vad man vill utan att någon säger något om det. 
 
+ Mer centralt 
Något som verkligen har vart en av de mest positiva sakerna och anledningen till varför jag flyttade var att bo mer centralt. Nu kan jag både ta buss, tåg och ibland tunnelbana till stan vilket jag inte kunde förut. Jag fick sitta och vänta på tåget minst en halv timme på väg hem och tågen går en gång i halvtimmen från Gnesta och varannan timme på helgerna vilket är helt sjukt. 
 
+ Man får inreda som man vill 
Well, om man har ekonomin om man säger så. Det är nog därför jag inte riktigt har inrett helt och håller än. Har bara bassakerna och lite filtar fortfarande och det är nog för jag sparar mina pengar (pengarna försvinner ju lätt på resor eller liknande hehe...) Jag vill inte ha bara IKEA saker och jag vet inte exakt hur jag vill inreda än och då väntar jag hellre. Men att kunna inreda som man vill är verkligen jättekul! 
 


Anonym

Att gnälla om att det är ekonomiskt jobbigt när du inte betalar ett skit själv hemma är bara löjligt... ojjj du får betala maten du själv känner att du är sugen på då och då men resten betalar föräldrarna... bortskämd? Du har det inte ekonomiskt jobbigt om dom står för ALLT!
Jag bor fortfarande hemma, knappt nån månadsinkomst men betalar ändå min mobilräkning och en del av maten själv... skulle aldrig tillåta mina föräldrar att skämma bort mig så mycket som dina gör med dig.
Men men, det är ju jag det!

2014-04-24 @ 19:52:01
Hanna

Bra att du berättar :) Ska flytta hemifrån för att plugga på gymnasiet i höst

2014-04-24 @ 19:57:20
URL: http://wihas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: